woensdag 25 mei 2022

Stap voor stap

In mijn vorige bericht schreef ik dat ik een gesprek zou hebben met de revalidatie arts. Er is besloten om met fysiotherapie te beginnen om mijn conditie en spierkracht weer op te bouwen.

Daarna heb ik een poosje niet geschreven omdat er weinig nieuws was. Maar dat wil niet zeggen dat alles makkelijk ging, want wat moest ik in het begin wennen. Twee ochtenden in het ziekenhuis en dan super moe thuiskomen.

Ook het realiseren dat ik zo’n 5 kilo aan spiermassa had verloren was geen fijne gedachte en het heeft ook even geduurd voordat de acceptatie er was dat niets meer hetzelfde zou zijn als ervoor. Daarom ben ik ook heel blij en dankbaar met de gesprekken met een maatschappelijk werkster zodat ik alles een plaatsje kon geven.

En ik moet zeggen dat die gesprekken mij enorm geholpen hebben en kan iedereen aanraden om ook gesprekken met een maatschappelijk werkster te hebben. Zij kunnen je tips geven over hoe je om kunt gaan met alles wat er gebeurt is en wat er nog gaat gebeuren. En ook het is fijn om even lekker van je af te kunnen praten.

Nu zijn we alweer een paar maanden verder en heb ik vorige maand mijn laatste fysiotherapie gehad. Terugkijkend op hoe ik begonnen ben zit er enorm veel vooruitgang in. Ik kan nu veel meer, zo kan ik weer op de fiets naar de winkel en kan ik de meeste klusjes in huis ook weer doen.

Natuurlijk zijn er dingen die ik nog niet kan maar ik hoop dat dat in de toekomst ook weer kan. Dat is nog afwachten maar ik ben al heel blij met wat ik al wel kan en weet dat ik dat zonder fysiotherapie nooit voor elkaar zou hebben gekregen.

Ik ben van plan om twee keer in de week naar de sportschool bij mij in de buurt te gaan en zo door te kunnen gaan met de oefeningen. Om zo mijn conditie op peil te houden.

Maar helemaal beter ben ik natuurlijk niet en dat zal ook nooit zo zijn. Omdat het niet te genezen is zal ik altijd last houden van bepaalde symptomen.

Ik heb vooral last van vermoeidheid en met regelmaat ook jeuk dus moet ik mijn activiteiten daarop aanpassen. Maar dat gaat vast wel goedkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten